środa, 23 maja 2018

Bieguni, Olga Tokarczuk nagrodzona




Przeczuwając Bookera - klik dla Olgi Tokarczuk, trzy dni temu kupiłam plik na Kindle. Brawo Olga. W tłumie nieprzychylnych konserwatystów, robi swoje i jest nagradzana, świat docenia jej wysiłek, artyzm i talent. Chociaż minister kultury marzy o nagradzanym Ziemkiewiczu, czy Wenclu. Niedoczekanie.

"Uczono nas tutaj, że świat da się opisać, a nawet wyjaśnić za pomocą prostych odpowiedzi na inteligentne pytania. Że w swej istocie jest bezwładny i martwy, że rządzą nim dość proste prawa, które należy wyjaśnić i podać – najlepiej wykorzystując diagram. Domagano się od nas eksperymentów. Formułowania hipotez. Weryfikowania. Wprowadzano nas w tajemnice statystyki, wierząc, że za jej pomocą można doskonale opisać wszelkie prawidłowości świata – że 90 procent jest bardziej znaczące niż pięć.

Lecz dziś wiem jedno: ten, kto szuka porządku, niech unika psychologii. Niechże się zdecyduje raczej na fizjologię czy teologię, będzie miał przynajmniej solidne oparcie – albo w materii, albo w duchu; nie pośliźnie się na psychice. Psychika to bardzo niepewny obiekt badań." - Bieguni z rozdziału Głowa o świcie

16 komentarzy:

  1. Nie znam Pani Olgi. Cytaty, które zaprezentowałaś, bardzo mnie zaciekawiły. Zaraz poczytam o niej. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci wszystkie Olgi książki, to wspaniała intelektualna przygoda. W warstwie językowej, niezwykłe bogactwo.

      Usuń
  2. Bardzo się ucieszyłem tą nagrodą. Bardziej niż bym się spodziewał, że się czyjąś nagrodą ucieszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super nie? Świetny fragment. Bizarne też bardzo, bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda książka Olgi jest do cytowania. Czekam na kolejne!

      Usuń
  4. Nie czytałem, więc trzeba zaległość odrobić i to szybko - przejrzałem kilka recenzji - to chyba książka dla mnie. Dam zanć, jak obczytam ):-)!m.

    OdpowiedzUsuń
  5. brawo )) Olga jest moją ukochana autorką, mam wszystkie książki i ciesze się jakniewiemco ...oraz na pohybel konserwie he he he

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) tak, to ogromna przyjemność i satysfakcja, kiedy ulubiona pisarka jest doceniona. Czekałam na Nobla dla Atwood albo dla Rotha, teraz czekam tylko dla Atwood, pytanie, czy z Nobla jeszcze coś będzie.

      Usuń
  6. A ja, wstyd przyznac, nie czytalam zjeszcze zadnej jej kasizki, choc mam na liscie.
    Ale to jest ogólnie baaaardzo dluga lista, i pelno na niej ksiazek, które koniecznie musze przeczytac. Zeby tak czas byl z gumy, chociaz czasami!

    (Ten cytat jest bdb, mój klimat. Musze naprawde podczas nastepnych zakupów ksiazkowych przygarnac juz cos z Tokarczuk. Oraz Mysliwskiego)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest o nas Diable, przeczytaj :) kisses

      Usuń
  7. Możemy być dumni z Pani Olgi. Oby tak dalej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteśmy dumni :) cieszymy się z Paddym bardzo, tylko śmierć Rotha nas trochę ucisza w sobie.

      Usuń
  8. Aha! Czytałem jej "Księgi Jakubowe" - rzecz znakomita!! Grubaśna "cegła" obczytana w jedno popołudnie i noc - nie dało rady przerwać czytania - oczywiście poza posiłkami i toaletą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie to była etapowa lektura i trochę czasu potrzebowałam... przyznaję.

      Usuń