piątek, 22 listopada 2013

eMigrating Landscapes

the photo is by Bogdan Frymorgen — w miejscu: Isle of Wight

Wioletta Grzegorzewska o projekcie: "Byłabym wdzięczna, gdybyście zechcieli dołączyć do naszej grupy "eMigrating Landscapes - literackie i artystyczne perspektywy współczesnej migracji" na facebook'u. Zależy nam na udziale artystów krajowych i zagranicznych i wszystkich osób zainteresowanych tematem współczesnej emigracji. Wkrótce otworzymy też forum dyskusyjne na naszej stronie internetowej. Będziemy publikować teksty literackie i publicystyczne dotyczące emigracji, wywiady, reportaże. Być może stworzymy też z czasem pismo społeczno-kulturalne nowej fali emigracji. Mile widziane wszelkie komentarze i propozycje współpracy. 


Czym jest „eMigrating Landscapes”? http://emigratinglandscapes.org/

Interdyscyplinarny projekt, rodzaj naukowego laboratorium, działający w Londynie, na wydziale School of Slavonic and East European Studies University College London. Projekt obejmuje seminaria i działalność on-line, bada on z różnych perspektyw zjawiska współczesnej emigracji i migracji pod kątem następujących tematów: 
Pojęcie pokolenia: Pytania o różnice w nowej fali emigracji pod względem pokoleniowym; 
Gender: Pytania, czy kategoria płci jest decydującym czynnikiem w sztuce i literaturze o współczesnej emigracji; 
Klasa społeczna: Pytania o to, do kogo kierowana jest polska kultura emigracyjna i kto ją tworzy? 
Społeczności wykluczone (transgresja): Jak system sprawiedliwości traktuje „przybyszów” w obcym kraju i jakie jest ich doświadczenie w różnorodnych ośrodkach zamkniętych? 

Pomysłodawczynią i koordynatorką eMigration Landscapes jest dr Urszula Chowaniec we współpracy z Polskim Instytutem Kultury w Londynie, Istytutem Europejskim na UCL oraz wydawnictwem Off_Press. 
Do tej pory odbyła się seria seminariów, m.in. z prof. Irit Rogoff, Joanną Rajkowską, Grażyną Plebanek, AM Bakalar, Genowefą Jakubowską-Fijałkowską, Marią Jastrzębską, Markiem Kazmierskim, Irit Amiel. 

Najbliższe spotkanie? Gościem kolejnego seminarium będzie Małgorzata Radkiewicz, filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, która zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsamości płci we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych, czego wyrazem jest publikacja „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010)”. Jej najnowsza książka: „Oblicza kina queer” ukaże się pod koniec 2013 roku w wydawnictwie Ha!art."

7 komentarzy:

  1. Już widziałam, na fejsie. Śledzić będę uważnie aż strach. Bo ja nie wiem nic w temacie, nic. I wyobrazić sobie cokolwiek mi ciężko nawet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, no to mam nadzieję, że tematyka, strona chociaż trochę przybliży ten stan, emocje towarzyszące emigracji :*

      Usuń
  2. Kiedyś żałowałam, że nie jestem na emigracji... Był czas, że chciałam się z mojego kraju wypisać, ale nie dość odważna byłam, potem zaczęło być mi coraz lepiej pod wieloma względami i Polska zaczęła się zmieniać na lepsze, co sprawiło, że myśli o emigrowaniu porzuciłam.
    Projekt bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emigracja nie jest łatwa, ale może być znośna. W moim przypadku jest wręcz motywująca :)

      Projekt również mi się podoba, dlatego postanowiłam go rozdmuchać... w koncu jest nas trochę emigrantów :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Właśnie, mam nadzieję, że będziesz tam zaglądała :)

      Usuń