czwartek, 21 lipca 2022

Amber, jantar, bursztyn





Elita, elitarność, elitaryzm – znaczenie i funkcjinowanie we współczesnym świecie wiążę się z politycznymi zagrywkami i kulturową barwnością. Ludzie lubią się dowartościować, powiązać z pierwotnym znaczeniem "Elity". Ktoś się czuje lepszy od innych. Określa sens swojego działania i nadaje pewnym przedmiotom znaczenie, wyborność, wartość etc. Takie ideologizowanie, zbieranie się w grupki, rozumowanie podmiotowo. A mnie w tym momencie zawsze dopada refleksja i próbuję się doszukać jakiejś pozytywnej konstrukcji, najlepiej stworzonej z etycznej znajomości zasad, z moralności. Miałam przyjaciółkę artystkę, która usilnie próbowała i chyba nadal próbuje być elitarna, ale jej niskie motywacje, deprecjonują i wykluczają ją z tej roli. Bo nie jest ani autorytetem moralnym, ani kimś, kogo warto byłoby naśladować. Wydaje się, że wyborność jej prac, wystarczy by uznać je za odkrywcze, doskonałe i z głębokim przesłaniem. Kiedy rozpoczęłam studia graficzne, coraz mocniej zaczęłam odczuwać, że mój etos pracy ją drażni, czekałam na aprobatę, ale jej insynuacje, że wzoruję się na niej, odcięły mnie od niej. I to tak jest, nagle dotknął mnie ogromny ciężar. Zaczęłam stawiać wykładowcom pytania o wzorzec, określenie tożsamości i przy okazji dowiedziałam się, że mechanizm formowania, elitarność, to zupełnie inne czynniki. Doskonałość i służebność, dobro społeczne, żaden elitarny artysta nie odcina się od humanizmu, nie determinuje przyjaciół dla własnego z góry upatrzonego celu. Zaspokajałam jej próżność, a kiedy zaczęłam odgrywać jakąś rolę w przestrzeni artystycznej, nagle jej ambicja, a raczej zazdrość przejęła motywację. 


5 komentarzy:

  1. indywidualność docenia ucznia, przyjaciela i artystę. docenia stronnika w alce o lepszy świat. Ale pozostaje pytanie czy każdy artysta, nawet wybitny, odkrywczy i otwierający nowe horyzonty jest humanista, dobrym człowiekiem i nie robi tego tylko dla poklasku ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cholerka wkradło się parę błędów: w walce o lepszy ...

      Usuń
    2. Wszytsko rozumiem. Indywidualność, to dla odmiany człowiek wyrazisty, z niezwykłą osobowością, ale juz indywidualizm łączy się z egoizmem, co z moralnością i etyką niewiele ma wspólnego. Dobrze jest się przyjrzeć elitom, zanim im zaufamy.

      Usuń
  2. Jeśli już o indywidualizmie, to jak nic „Wszyscy jesteśmy indywidualistami”, a tak zwane elity są jedynie tak zwane:)

    OdpowiedzUsuń